Attitude
Een belangrijk uitgangspunt bij elke vorm van dienstverlening bij Schouten Consultancy is het houden van mensen. Wanneer de coach of de trainer niet houdt van zijn of haar deelnemers is de samenwerking gedoemd te mislukken. Dat geldt ook voor de leiders en managers, die niet van hun medewerkers houden, en voor de verkopers, die niet van hun klanten houden.
Wat houdt deze attitude in en hoever kun je gaan? Van nature zijn mensen eerst in zichzelf geïnteresseerd en zien ze eerder de negatieve dan de positieve kanten. Wanneer een nieuwslezer 15 minuten uitstekend het nieuws presenteert met slechts èèn verspreking en je vraagt aan hem hoe het gegaan is, is de kans erg groot dat hij begint over die verspreking. Dat zit nu eenmaal in ons, hoe kunnen we ermee omgaan? Kunnen we de focus op de ander leggen met een positieve mindset? Ja, dat kan, maar daar moet je wel wat voor doen.
De stijl van werken bij Schouten Consultancy is gebaseerd op de attitude 'anderen positief beïnvloeden' en kent de 4xC-fasen:
1) Confronterend: - spiegel voorhouden, observaties en geen interpretaties, gewenste en ongewenste effecten bespreken
2) Complimenterend: - eerst kijken wat er goed ging, eerst de mening van de ander
3) Corrigerend: - daarna kijken wat er beter kan of moet, eerst de mening van de ander
4) Controlerend: - na verloop van tijd de voortgang evalueren, eerst de mening van de ander over wat is goed gegaan
Techniek of attitude?
Twee anekdotes om het verschil te illustreren
Man en vrouw zijn in de keuken druk bezig een perfecte maaltijd te maken. De manager van de man komt met zijn vrouw vanavond om 20. 00 uur eten en alles moet er piekfijn uitzien. Dat gaat ook zeker lukken. Zowel de bereide gerechten als de zorgvuldig uitgekozen wijnen gaan ervoor zorgen dat de gasten een voortreffelijke maaltijd gepresenteerd zullen krijgen. Het dessert bestaat uit ijs met verse vruchten en een heerlijke dessertwijn. De koffie na afloop komt uit het speciaal voor deze avond aangeschafte espressoapparaat. Aan alles is gedacht en alles is uitstekend voorbereid. Het is vijf voor acht en alles is klaar. Om acht uur gaat de bel en de vrouw des huizes zegt zachtjes tegen haar man: "Ik hoop dat die zuurpruim niet al te lang blijft". Waarop hij antwoordt: "Dat hoop ik ook." Hoe zal het eten smaken en hoe gezellig zal het zijn vanavond?
Een paar weken later gaat bij dezelfde familie om 21.00 uur de telefoon en de vrouw des huizes neemt op. Aan de lijn zijn vrienden, die een half jaar geleden naar het buitenland geëmigreerd zijn. Zij zijn net geland op Schiphol voor een kort verblijf in Nederland en ze vragen of het uitkomt dat ze over een kwartiertje even langskomen. "Natuurlijk, gezellig en wat een aangename verrassing. Hebben jullie al gegeten?" Het antwoord is ontkennend. "Ik zal wel iets klaarmaken voor jullie, tot zo!" Na het telefoontje loopt ze fluitend de keuken in en maakt ze, enigszins provisorisch, twee omeletjes met de ingrediënten, die voorhanden zijn. Hoe zal het eten nu smaken in vergelijking met het diner met zijn manager?
Wat is het verschil? Wat zal volgens u het beste smaken en waarom?